Dag 4 van Zuidlaren naar Rolde, Fan it Patsje

18 september 2021 - Rolde, Nederland

Vrijdag 17 september 2021

Fan it (Pieter) Patsje...

Vanmiddag gaan we met een groep van 7 op pad voor een niet zo lange route (17 km) van Zuidlaren naar Rolde. We vertrekken om stipt 12.15 uur naar Rolde om daar de auto te parkeren en dan gaan we om half 2 verder met de HUb (Ja ja de Hub) naar Zuidlaren. Maar alles wat er bij de afgesproken P gebeurt....geen Hubje te bekennen.

Deze groep laat zich echter niet snel uit het veld slaan en hoe creatief... er wordt een andere taxi geregeld. Meneer Marfan komt deze sterke  moeders snel met een klein busje redden en zo kunnen we na een uurtje wachten alsnog op pad naar Rolde. We nemen graag meneer Marfan zijn visitiekaartje met teleoonnummer in ontvangst en we weten nu dat het vandaag altijd goed zal komen.

In Zuidlaren is het weer (en het weer ook) prachtig, we lopen langs de Brink waar vredig de Drentse schaapjes ons aanmoedigen. We lopen vervolgens langs Dennenoord waar prachtige gebouwen zijn en er is een mooie tuin met beelden, daarna.. uhhh ja waar moeten we eigenlijk naar toe... Jolanda weet raad met haar app, we moeten rechtdoor...  maar het boekje zegt wat anders, wat nu? Zijn we nu van het patsje  af?

We besluiten het boekje te volgen en genieten zonder zorgen van de bos en heide. Maar het blijft wat zoeken, we zien ook geen andere lopers en bordjes met de richting zijn zeldzaam, zitten we goed?  Als we een aanwijzing zien dan zijn we blij, of is dit van een andere wandelroute? Ymkje vraagt aan de weinige voorbijgangers de weg en geeft aan dat wij van het patsje zijn, ze krijgt vage antwoorden, we weten nu dat wij ons zelf moeten zien te redden.

De app van Jolanda geeft aan waar wij zijn maar ook dat het niet helemaal klopt met de route, wat moeten we toch doen? terug, doorgaan..

Naar Gasteren! en dan de route weer oppakken wordt het plan en zo gezegd zo gedaan. We pakken de snelste route naar Gasteren, maar ook deze is prachtig. We komen langs een hunebed die we anders nooit hadden gezien en natuurlijk moet er even op geklommen worden. Gelukkig stort het geheel niet in, na al die jaren. Wat fijn om Gasteren eindelijk binnen te lopen en fijn om te lezen dat de Gasternaren ook blij met ons zijn en ons welkom heten met Mooi da'j der bent.. .

We gaan met onze blije gezichten natuurlijk  op de selfie.

Intussen is het al rond 17.00 uur; een keuze moet gemaakt worden.. koffiedrinken in de plaatselijke herberg met als gevolg het laatste stukje in het donker door een eng bos lopen of het mogelijk niet lopend halen van het eindpunt omdat de energie op is, er zijn namelijk enkele dames die met alleen maar 2 koekjes op pad zijn gegaan. Daarom wordt het de eerste keuze.

We verwennen onszelf. Grappig is dat Yvonne vandaag in een zwart blousje loopt en al snel voor personeel wordt aangzien. Ze wijst nog even wat klanten een tafel en neemt wat bestellingen op. Ik hoop dat het met deze klanten nog goedgkomen is, want wij vertrekken snel weer verder.

Ja het klopt.. we zijn echt weer op de route en dat is toch wel fijn als je het Pieterpad loopt. We komen bij het Balloerveld en hier wordt volop genoten. Het is een prachtige avond, geen wind en een aangename temperatuur. De schemering is op komst. Het bijzondere moment willen we allemaal vastleggen en er worden daarom volop fotos gemaakt. De fotos zijn prachtig maar hier zijn en dit beleven daar moet je bij zijn geweest en zelf ervaren.

Het wordt later en later en al een beetje donker, het geheel wordt een daarom beetje spookie vooral met een zwarte kat in de buurt die ons begluurd en een echte heksencirkel op de gote stille heide. We kunnen het echt niet laten om een dansje te maken om de stenen, 7 kleine miniheksjes. Dan sluiten we het hek van het balloerveld en het geluid past bij deze avond.

We rollen Rolde binnen en beseffen na meer dan 20 km gelopen te hebben dat het al 20.00 uur is en tijd is voor een hapje. De eerste snackbar is daarom van ons. Na het eten lopen we de laatste 20 minuten in et donker naar onze autos en rijden met flinke snelhied weer naar Wytgaard. Rond 22. 00 weer thuis.