Etappe 14 Vorden - Zelhem op 13 April 2014

19 april 2024 - Leeuwarden, Nederland

Vandaag de 1 ste etappe van boekje deel 2.

Deze week al vele appjes gehad hoe gaan we naar Vorden. Auto, trein overstappen?Waar zetten we de auto? We waren van plan om ongeveer nog 10 km verder te lopen deze dag, omdat de route 17 km was en we wel wat verder konden lopen.Toch besloten om toch maar met de auto te gaan en de auto bij het station te parkeren.

Om 7.30 vertrekken we Dirkje, Ingrid  en Ymkje. Yvonne is vandaag onze chauffeur en brengt ons naar het parkeer terrein bij  station in Vorden.. Bij de auto nog een kop koffie gehad en gebruik gemaakt van het toilet op het station. Hier moest je met de pinpas betalen als dan 1 keer de deur open is kunnen we ook allemaal daar gebruik van maken.

Om 9.45 vertrekken we.Vlak buiten Vorden lopen we om het kasteel van Vorden heen prachtig. Daarna al gauw het bos in.We troffen een man met 2 kleine hondjes die los liepen en aan de lijn had hij nog een grote hond. De kleine hondjes kwamen gelijk op ons af en wilden wel even wat aandacht. We hebben gezellig gekletst met de baas van de honden.Hij was denk ik zo uit bed gestapt hij had de pyjama nog aan met een stofjas er over zie foto. Later kwamen we een stel tegen ze vertelde dat ze uit Dongjum kwam en Paulus Brandsma wel kon de buurman van Yvonne. Ze was alleen begonnen met het PP maar in  Rolde ontmoette ze deze man en ze zei  we hebben nu verkering. Hoe leuk kan dat zijn.Later liepen we een stukje op het liefdespad!

We kwamen ook een vreemd soort schapen tegen ze hadden zwart rondom de ogen,oren, neus en de op de knieën. Dirkje heeft even gezocht op mob , Welsh Hill Spechled face sheep! Prachtig.

We hebben een bankje gezocht en een rust moment gehad.Later bleek dat we van het padje waren. Het werd stil we zagen geen PP mensen en we liepen al een poos op de weg. Vaak is het zo dat je dan al gauw het bos in gaat. De mob en het boekje  er bij en maar zoeken. We dachten dan lopen we maar naar Zelhem op de bordjes die we tegen komen. Na lang zoeken eerst maar de lunch pauze later bleek dat we ook een stukje van het  Trekvogelpad hadden gelopen. En dan sta je zomaar weer op het PP en kwamen we de 7 sprong tegen. Wat waren we blij dus de tocht weer verder volgen.Zo moesten we ook bij een boer over het erf en door een weiland lopen het pad was ongeveer een 1/2 meter breed en werd steeds smaller. Er was een boer in het land die het gras al had gemaaid en met de trekker en laadwagen  al op haalde. Je ziet dat de natuur daar al veel verder is dan bij ons. Ik als boerendochter moest daar natuurlijk wat foto's van maken.De dames waren door gelopen. Ik op een drafje weer naar hun toe. Toen we op het einde van het weiland waren kwamen er 2 vrouwen op ons af. Ze vroegen of we ook een zwart beursje waren verloren. Ik zag in mijn tas die nog open stond dat mijn beursje er niet meer in zat.Ze vertelde dat een man met  zijn dochter en zoon  achter hun liepen en hun had geroepen en vroeg of ze een  beursje kwijt waren. We hebben gewacht tot de man er aan kwam en ik mijn beursje weer terug kreeg. Ik heb de dames en de man bedankt. Toen liepen we Zelhem binnen en moesten nog een paar straten door tot we op de Markt kwamen.

We zijn het terras op gegaan en hebben koffie met gebak besteld .Daarna nog een biertje heerlijk. Het was toen 15.21 uur.

Ik heb de dames getrakteerd zo blij was ik dat ik mijn zwart stappers beursje weer had.    Wat is het toch fijn dat er nog zo veel eerlijke mensen zijn.  Nog na kletsen over de dag we weten niet hoeveel km het is geweest, maar vast wel tussen de 20 en 25 km. Viel me op dat deze dag in de achterhoek vlak was geen heuvels.

We moesten van de Markt met de bus naar Ruurlo en toen met de trein terug naar Vorden waar de auto stond.Yvonne heeft ons weer mooi naar Wytgaard gebracht. Om 19.00 weer thuis.

Thuis nog even in het boekje alles na gelezen, maar ik kan niet vinden waar we van het padje gingen en waar we weer op het PP zijn gekomen. Het was weer een prachtige dag eerste stuk veel bewolking later de zon erbij.

Jouw reactie